Nu sinterklaas geweest is, de kerstbomen in de kamers staan en de dagen kort zijn gaan we richting het eind van het jaar. In januari zijn we vol goede voornemens en energie aan 2015 begonnen. We hebben gewerkt, geoefend, gemaild, gespeeld, gebeld en overlegd. In de zomer hebben we met z’n allen van de zon genoten en in de herfst van de vallende blaadjes. Nu is het winter, donker en soms een beetje koud en is 2015 al weer bijna afgelopen. Nu eerst gezellig met elkaar kerst vieren en dan knallend het nieuwe jaar in. Op naar een spraakmakend 2016!


Afgelopen woensdag was er in het Wilhemina Kinderziekenhuis in Utrecht een refereeravond. De medewerkers van de afdeling Kind en Communicatie verzorgden deze avond met als doel nieuwe informatie te delen met de logopedisten in het werkveld buiten het ziekenhuis. Deze avond werden er twee lezingen gegeven. De eerste ging over auditieve verwerkingsproblemen de tweede over het laryngeale cleft. Tijdens de lezing over auditieve verwerkingsproblemen werd duidelijk dat het stellen van de diagnose heel lastig is omdat er bijna altijd een nevenprobleem is. Kinderen die moeite hebben met het verwerken van gesproken taal, hebben behalve dit probleem ook vaak een taalprobleem, een lagere cognitie of een gedragsprobleem als ADHD of autisme. Doordat er bij deze kinderen meer problemen zijn, is het moeilijk om vast te kunnen stellen dat er echt sprake is van auditieve verwerkingsproblemen. Onderzoekers stellen dan ook dat het eigenlijk niet vast te stellen is of er sprake is van zuiver auditieve verwerkingsproblemen. De diagnose auditieve verwerkingsproblemen mag volgens de nieuwste inzichten dan ook niet meer zo gesteld worden. Daarnaast bleek uit onderzoek dat puur auditieve training weinig zinvol is. In de behandeling van deze problemen dient er altijd een combinatie gemaakt te worden met taal. Daarnaast is het belangrijk om goed aan te sluiten bij de hulpvraag en eventueel compensatiestrategieën aan te leren. Verder kan er winst behaald worden uit het betrekken van de omgeving en het zo goed mogelijk aanpassen van de omgeving.

De andere lezing ging over het laryngeale cleft. Dit komt voor bij 1 op de 10.000 levend geboren kinderen per jaar. Daarbij is er sprak van een opening tussen de luchtpijp en de slokdarm. Door deze opening zijn er problemen met het drinken. Het drinken loopt soms direct de longen in bij een groot cleft bij een kleinere cleft loopt het drinken een klein stukje de luchtpijp in maar kan het nog wel opgehoest worden. Kinderen met een laryngeale cleft verslikken zich veel en hebben voedingsproblemen ook krijgen veel kinderen longontsteking als gevolg van het drinken dat in de longen terecht is gekomen. Een klein cleft is relatief makkelijk te verhelpen een groter cleft moet operatief dicht gemaakt worden.

Kortom, het was een interessante avond met veel nieuwe informatie.


Tips voor thuis

Hieronder een paar websites die kunnen helpen bij het oefenen thuis.

Veel oefenplezier!