Nu sinterklaas geweest is, de kerstbomen in de kamers staan en de dagen kort zijn gaan we richting het eind van het jaar. In januari zijn we vol goede voornemens en energie aan 2015 begonnen. We hebben gewerkt, geoefend, gemaild, gespeeld, gebeld en overlegd. In de zomer hebben we met z’n allen van de zon genoten en in de herfst van de vallende blaadjes. Nu is het winter, donker en soms een beetje koud en is 2015 al weer bijna afgelopen. Nu eerst gezellig met elkaar kerst vieren en dan knallend het nieuwe jaar in. Op naar een spraakmakend 2016!
Afgelopen woensdag was er in het Wilhemina Kinderziekenhuis in Utrecht een refereeravond. De medewerkers van de afdeling Kind en Communicatie verzorgden deze avond met als doel nieuwe informatie te delen met de logopedisten in het werkveld buiten het ziekenhuis. Deze avond werden er twee lezingen gegeven. De eerste ging over auditieve verwerkingsproblemen de tweede over het laryngeale cleft. Tijdens de lezing over auditieve verwerkingsproblemen werd duidelijk dat het stellen van de diagnose heel lastig is omdat er bijna altijd een nevenprobleem is. Kinderen die moeite hebben met het verwerken van gesproken taal, hebben behalve dit probleem ook vaak een taalprobleem, een lagere cognitie of een gedragsprobleem als ADHD of autisme. Doordat er bij deze kinderen meer problemen zijn, is het moeilijk om vast te kunnen stellen dat er echt sprake is van auditieve verwerkingsproblemen. Onderzoekers stellen dan ook dat het eigenlijk niet vast te stellen is of er sprake is van zuiver auditieve verwerkingsproblemen. De diagnose auditieve verwerkingsproblemen mag volgens de nieuwste inzichten dan ook niet meer zo gesteld worden. Daarnaast bleek uit onderzoek dat puur auditieve training weinig zinvol is. In de behandeling van deze problemen dient er altijd een combinatie gemaakt te worden met taal. Daarnaast is het belangrijk om goed aan te sluiten bij de hulpvraag en eventueel compensatiestrategieën aan te leren. Verder kan er winst behaald worden uit het betrekken van de omgeving en het zo goed mogelijk aanpassen van de omgeving.
De andere lezing ging over het laryngeale cleft. Dit komt voor bij 1 op de 10.000 levend geboren kinderen per jaar. Daarbij is er sprak van een opening tussen de luchtpijp en de slokdarm. Door deze opening zijn er problemen met het drinken. Het drinken loopt soms direct de longen in bij een groot cleft bij een kleinere cleft loopt het drinken een klein stukje de luchtpijp in maar kan het nog wel opgehoest worden. Kinderen met een laryngeale cleft verslikken zich veel en hebben voedingsproblemen ook krijgen veel kinderen longontsteking als gevolg van het drinken dat in de longen terecht is gekomen. Een klein cleft is relatief makkelijk te verhelpen een groter cleft moet operatief dicht gemaakt worden.
Kortom, het was een interessante avond met veel nieuwe informatie.
Tips voor thuis
Hieronder een paar websites die kunnen helpen bij het oefenen thuis.
Voor groep 2: http://www.computermeester.be/rijmwoorden.htm zoek de juiste rijmwoorden bij elkaar, klik net zolang tot het rijmwoord in beeld is en klik dan het plaatje aan.
Voor groep 3: https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-3/blok-1 oefeningen voor het leren van de letters en het beginnend lezen. Zoek het woord bij het plaatje, klik dezelfde letters aan en klik het woord aan dat je hebt gehoord. http://www.openleerhuis.be/basis1_taal.php#Schrijven hier kun je verschillende oefeningen vinden voor het oefenen van het begrijpend lezen.
Voor groep 4: https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-4/spelling Oefeningen voor de spelling. http://leestrainer.nl/toets4/woorden/schat.htm Wat betekent het woord? Klik de juiste betekenis aan.
Voor groep 5: http://leestrainer.nl/Woordenschat/vanatotz.html Per letter van het alfabet kan je hier de quiz spelen. Je moet steeds de juiste betekenis aanklikken.
Voor groep 6: http://educatie.ntr.nl/taalspel/spelgrid.jsp dit is een spel waarbij je verschillende oefeningen kunt doen. Je kunt woordenschat oefenen maar ook spelling oefenen, woorden raden of de quiz doen. Je kunt uit verschillende thema’s kiezen. Op deze manier kun je op verschillende manieren oefenen.
Voor groep 7: http://www.computermeester.be/spreekwoorden.htm wat betekent het spreekwoord? Klik de juiste betekenis aan en leer zo de betekenis van spreekwoorden en gezegdes.
Voor groep 8: http://www.jufmelis.nl/woordenschat/ Wat betekent het woord? Klik de betekenis aan en leer nieuwe woorden.
Veel oefenplezier!